Zpráva kontrolní komise o činnosti družstva za rok 2005

  1. Úvod
  2. K činnosti představenstva
  3. K činnosti kontrolní komise
  4. K výsledkům hospodaření družstva
  5. K hodnocení činnosti představenstva
  6. Vyjádření kontrolní komise k účetní závěrce
  7. Stanovisko kontrolní komise k dalšímu vynakládání prostředků
  8. Návrh kontrolní komise na přijetí usnesení
  1. Úvod

    Rok 2005 byl pro naše bytové družstvo již čtvrtým rokem existence, ale ve srovnání s předcházejícími roky byl pro vedení BD i každého z nás náročnější, protože téměř po celou dobu jeho trvání probíhaly rozsáhlé stavební úpravy celého objektu.

  2. K činnosti představenstva

    Provedení výměny oken v bytech a chodbách celého objektu, zateplení obvodového pláště, výměna vstupních portálů a dalších stavebních úprav objektu vyžadovalo od představenstva skutečně nadstandardní pracovní nasazení.

    Kromě toho však představenstvo zajišťovalo také běžnou činnost družstva. O některých aktivitách již byla zmínka v předcházející zprávě představenstva. Doplňujeme, že pro zlepšení informovanosti členů BD byly vytvořeny internetové stránky, na kterých je dostupná většina informací o činnosti BD, včetně celého našeho účetnictví. Majetek BD byl rozšířen o dva přilehlé pozemky po obou stranách objektu o výměrách 441 m2 a 846 m2 a od obce byl dlouhodobě pronajat pozemek s kontejnerovým stáním na odpad.

    V roce 2005 došlo k dalšímu převodu členských práv, což bylo spojeno s řadou administrativních úkonů. To platí i změnách počtu osob, které byly v bytech přihlašovány či odhlašovány ke službám. Byla uzavřena nová smlouva na pronájem bytu č. 16/1785 za tržní cenu na další období s panem Kloučkem. Proběhlo vyúčtování záloh za služby roku 2004. Vzhledem k nepříznivému vývoji nedoplatků na nájemném bylo představenstvo nuceno přikročit k jejich důslednému vymáhání a k penalizaci dlužných částek.

    Každý týden se představenstvo pravidelně scházelo k jednáním za účasti některého z členů kontrolní komise, o jednání byly vždy pořizovány zápisy. Nelze vyjmenovat všechny aktivity představenstva, je však zřejmé, že jeho členové vynaložili mnoho energie a osobního volna na zajištění a zlepšení kvalitního bydlení nás všech.

  3. K činnosti kontrolní komise

    Naše spolupráce s představenstvem byla i v roce 2005 velmi dobrá. Nadále jsme se zúčastňovali všech jednání představenstva i jednání se třetími stranami. Byli jsme tak průběžně informováni o veškerém dění v BD. K našim připomínkám představenstvo vždy přihlíželo. Úzce jsme s představenstvem spolupracovali na přípravě členských schůzí. Podle svých možností jsme poskytovali také pomoc při řešení právních otázek. Kromě této spolupráce se kontrolní komise v roce 2005 zabývala průběžnou kontrolou účetnictví, ale i kontrolou smluvních vztahů družstva. Úzce jsme přitom spolupracovali i s naší účetní firmou ProDůM. V roce 2005 neobdržela kontrolní komise od členů BD žádnou stížnost, kterou by se musela zabývat

  4. K výsledkům hospodaření družstva

    Podrobné výsledky hospodaření a výše jednotlivých druhů nákladů a výnosů jsou zřejmé z výsledovky a z hlavní knihy účetní závěrky ke dni 31. 12. 2005, které jsou přílohou této zprávy. Celé účetnictví je každému členovi BD k nahlédnutí v úředních hodinách v kanceláři družstva a od počátku března 2006 bylo na internetových stránkách BD úplné účetnictví zpřístupněno včetně let předcházejících. Nepovažujeme proto za nutné zde uvádět podrobnosti, ale zaměříme se pouze na podstatné položky.

    Výsledky hospodaření za rok 2005 jsou v souladu s rozsahem provedených oprav a investic spojených s revitalizací objektu a odpovídají plánovaným záměrům. Výměna oken a portálů ve výši 4.002.750,- Kč byla financována a zaúčtována jako oprava (náklad) a zateplení pláště ve výši 4.013.776,60 Kč bylo financováno a zaúčtováno jako zhodnocení dlouhodobého majetku a bude postupně odepisováno. Dalším zhodnocením majetku byla instalace spínacích čidel v jednotlivých podlažích celého objektu.

    K úhradě faktur za tyto práce byly použity prostředky ve výši 4,5 mil. Kč z úvěru poskytnutého MČ Praha 11, dále prostředky z dlouhodobé zálohy na opravy domu ve výši 2.776.608,76 Kč, který byl postupně vytvořen navýšením nájemného, a zbývajících přibližně 740 tis. Kč bylo použito z dalších prostředků, které jsou vytvářeny z ostatních výnosů BD. K částečnému překročení plánovaných nákladů (plánováno 7,5 mil. Kč) došlo z objektivních důvodů a se souhlasem stavebního dozoru i naší komise.

    Z ostatních nákladů v roce 2005 stojí za zmínku platby za vedení nájemného a účetnictví (88.992,- Kč), platby za pronájem měřidel a odečty jejich stavů (52.876,- Kč), pojistné domu (22.784,- Kč), daně (47.607,- Kč), platby za technické revize (12.254,- Kč) a platby za údržbu zeleně a sekání trávy (13.940,- Kč). Průměrná výše těchto nezbytných režijních nákladů činí měsíční přibližně 28 tisíc korun. Další náklady, které jsou součástí vyúčtování služeb, tvořily náklady za úklid domů (celkem 73.800,- Kč), za odvoz odpadu (70.140,- Kč) a za opravy a údržbu výtahů (44.822,62 Kč).

    Výnosy tvoří příjmy z pronájmu bytů a nebytových prostor ve výši 1.521.096,- Kč, poplatky ve výši 26.216,- Kč, penále z nájemného ve výši 19.510,- Kč a úroky z termínovaného vkladu ve výši 25.302,53 Kč. Dlužné nájemné od nájemců činilo ke dni 31. 12. 2005 celkem 42.961,- Kč. Našim největším dlužníkem je dlouhodobě paní Lenka Švecová, se kterou byla uzavřena dohoda o postupném splácení dlužné částky.

    Jako každým rokem uvádíme také informaci o stavu splátek kupní ceny. V roce 2005 bylo splaceno obci dalších 1.217.868,- Kč. Celkem bylo ke konci roku 2005 z celkové kupní ceny uhrazeno MČ Praha 11 již 7.882.353,- Kč a zbývalo k úhradě ještě celkem 8.220.609,- Kč v dalších 81 měsíčních splátkách.

    Z pohledu jednotlivých členů družstva byla situace v úhradě splátek kupní ceny ke dni 31. 12. 2005 následující:

  5. Zhodnocení činnosti představenstva

    Vedení družstva považujeme za kvalitní a svědomité. Rozhodnutí představenstva jsou přijímána v souladu s legislativou a se zřetelem na zájmy všech členů družstva. Probíhající stavební činnost v roce 2005 kladla na vedení BD zvýšené nároky. Zapojení některých členů představenstva bylo nadstandardní. Naše ocenění zasluhuje zejména obětavost a osobní přínos pana Jaroše a paní Růžičkové, velmi jim byl nápomocen pan Bořil. Na řízení BD se však podíleli všichni členové představenstva. Bez jejich obětavosti by nebylo možné zabezpečit řádný chod družstva.

    S ohledem na výsledky hospodaření v roce 2005 předkládáme členské schůzi v souladu s článkem 27 bodem 21 stanov návrh na vyplacení odměn členům představenstva za období roku 2005 ve stejné souhrnné výši jako v roce loňském s tím, že doporučujeme větší diferenciaci mezi jednotlivými členy PBD. Jsme si zároveň vědomi, že aktivity nejvíce angažovaných členů zůstanou nedoceněny.

    Odměny v celkové výši 79 tis. Kč navrhujeme vyplatit takto:

    Pro úplnost uvádíme, že navrhované částky jsou hrubé odměny, které budou před vyplacením členům zdaněny. O vyplacení odměn a o jejich výši rozhoduje podle stanov členská schůze, proto navrhujeme k tomuto bodu přijmout samostatné usnesení.

  6. Vyjádření kontrolní komise k účetní závěrce a k rozdělení zisku

    Komise nemá k účetní závěrce za rok 2005 připomínky a doporučuje členské schůzi přijmout usnesení, kterým bude schválena.

    Družstvo má povinnost vytvářet nedělitelný fond, který musí být založen již při vzniku družstva ve výši 10 % základního kapitálu (byl založen ve výši 5.500,- Kč) a který musí být každoročně navyšován o 10 % čistého zisku. Protože za rok 2005 nebylo dosaženo žádného zisku, zůstává stav tohoto účtu na částce 10.485,- Kč.

    Podle stanov navrhuje rozdělení zisku představenstvo a schvaluje je členská schůze. Otázkou rozdělení zisku se nemusíme zabývat, protože výsledkem hospodaření roku 2005 byla ztráta. Připojujeme se k návrhu účetní firmy ProDůM, aby byla ztráta roku 2005 ve výši 157.686,98 Kč částečně uhrazena z fondu údržby a oprav ve výši 44.534,97 Kč a aby zbývajících 113.152,01 Kč bylo převedeno jako neuhrazená ztráta do příštího období s tím, že tato částka bude vypořádána ze zisku roku 2006 nebo v příštích obdobích. Navrhujeme členské schůzi přijmout v tomto smyslu samostatné usnesení.

  7. Stanovisko kontrolní komise k dalšímu vynakládání prostředků

    S ohledem na vyčerpání všech původních prostředků na opravy a investice v souvislostí s revitalizací objektu a vzhledem ke splácení úvěru MČ Praha 11 ve výši 77.936,- Kč měsíčně až do konce 2010 nelze v nejbližším období předpokládat financování větších akcí z volných prostředků BD. Na běžnou činnost bude v dalších letech k dispozici cca 50 tisíc měsíčně, z toho cca 30 tisíc představují konstantní nutné náklady. Na krytí ostatních potřeb BD a na případné vytváření dalších “rezerv” tak zbývá měsíčně cca 20 tisíc Kč.

    Za této situace doporučujeme všechny záměry na další opravy a investice pozastavit. Přinejmenším po dobu splácení úvěru obci lze připustit jen takové výdaje, které budou skutečně nezbytné. Bude-li za současných podmínek přesto rozhodnuto členy BD o provedení dalších větších oprav či investic, musí být zároveň navrženo jejich zajištění a odsouhlaseno jejich finanční krytí.

  8. Na základě výše uvedených bodů zprávy navrhuje kontrolní komise členské schůzi přijmout následující usnesení:

    1. Členská schůze schvaluje účetní závěrku za rok 2005 a souhlasí s tím, aby byla ztráta roku 2005 ve výši 157.686,98 Kč částečně uhrazena z fondu údržby a oprav ve výši 44.534,97 Kč a zbývajících 113.152,01 Kč bylo převedeno jako neuhrazená ztráta do příštího období.
    2. Členská schůze schvaluje vyplacení odměn členům představenstva za rok 2005 v celkové výši 79.000,- Kč hrubého s tím, že předsedovi panu Petru Jarošovi náleží odměna 44.000,- Kč hrubého, místopředsedkyni paní Ireně Růžičkové náleží odměna 23.000,- Kč hrubého, členovi představenstva Zbyňku Bořilovi 9.000,- Kč hrubého a ostatním dvěma členkám představenstva náleží každé odměna ve výši 1.500,- Kč hrubého.
    3. Členská schůze schvaluje po dobu splácení úvěru obci pozastavení dalších oprav a investic, s výjimkou oprav stavů havarijních, ohrožujících zdraví nebo společný majetek, nebo takových oprav, kterými bude vzniku takových situací bezprostředně zamezováno. To se netýká případů, kdy bude oprava nebo investice samostatně schválena členskou schůzí a bude zároveň rozhodnuto o zajištění způsobu finančního krytí.

V Praze dne 5. 4. 2006